Havia vist la portada d'aquest llibre desenes
de vegades per algunes llibreries especialitzades durant molt de
temps i mai em va cridar l'atenció, ni tan sols per llegir
la contraportada. El nom de l'autor tampoc. Però fa aproximadament
13 mesos la meva parella va escoltar una conversa a la llibreria
Gigamesh mentre jo remenava febrilment pels pretatges i em va insistir
en que me'l comprés: "He sentit que és molt
bo
i està de saldo", em va xiuxiuejar a l'orella.
Efectivament, El Círculo de Jericó era un d'aquells
saldos que encara es troben ara de la col.lecció Nova. I
total, per 3,5 €, el vaig comprar.
He tardat més d'un any a llegir-lo
Potser per que els relats sempre m'han costat més que les
novel.les, potser per la poca predisposició inicial tot i
haver llegit crítiques molt favorables en altres pàgines
en fi, gran error el meu! Recopilatoris com El Círculo de Jericó fa que els relats i les novel.les curtes pugin
molts graus en la meva particular visió de la CF i la Fantasia.
César Mallorqui va fer una obra magnífica, equilibrada,
profunda, emotiva i especulativa. A partir d'ara el meu concepte
de les antologies d'un mateix autor haurà de variar profundament
ja que fins ara m'havia trobat que només dos o tres dels
contes de cada antologia tenien una qualitat elevada
en aquest
cas tots la tenen.
L'autor presenta set contes integrats en un
vuitè (segurament el més fluix de tots) de manera
que provoca que tots tinguin una continuitat per mitjà d'aquest
darrer: Una família que es troba de vacances queda aillada
per una tempesta en una casa construïda sobre mateix del volcà
de Santa Margarida, a la Garrotxa (Puc constatar que la casa existeix,
l'he vist nombroses vegades en les meves excursions per parc natural).
El fet es que la gent amb qui han de passar l'estona semblen pertànyer
a una mena de secta o agrupació que es fa anomenar "El
círculo de Jericó" i que tenen com a finalitat
explicar històries. Aquestes es convertiran en els relats
que componen el llibre.
Mallorquí té la capacitat per
resultar quasi sempre original, però si li sumem a això
unes qualitats fantàstiques com a narrador i un estil caracteritzat
pel bon ritme i l'ofrena d'arguments molt ben elaborats que provoquen
en el lector una curiositat constant tenim un recull que es llegeix
en un tres i no res i que es mereix una nota de conjunt molt alta.
El primer conte, El escritor, la muerte y
el diablo potser és el menys original de tots i l'únic
de marcat caràcter fantàstic. Reviu una vegada més
el mite de faust o del pacte amb el diable per aconseguir una finalitat.
Lleuger i a vegades divertit. Un estímul per continuar llegint.
La segona narració és la crême
de la crême de l'antologia: El Rebaño, una
tendra història en clau catastrofista on el protagonista
és un gos i els seus records, encara que també un
satèl.lit artificial particularment preocupat. El gos, Brezo,
després que la humanitat hagi desaparegut continua encuidant-se
de les ovelles del seu antic amo, de fet aquestes ovelles són
la seva vida i per elles lluitarà fins on calgui. Com deia,
per mi és el millor del recull, una història molt
original i narrada amb molta tendresa.
En canvi, Gideón Montoya és el
personatge de El mensaje perdido, un divertit conte on se'ns
narra un primer contacte (per error) amb una intel.ligència
extraterrestre i les conseqüències que té aquest
error en l'esmentat personatge que neix posseint la ment més
oberta de l'univers.
A La pared de hielo, el tema catastrofista
també amaga una crítica al fanatisme religiós
i les especulacions tecnològiques de les grans empreses d'investigació.
És un narració plena de flasbacks on l'autor
ens explica tant el present com el passat del protagonista fins
al moment actual. Un final demolidor per a una molt bona obra. Una
de les millors de l'antologia.
I un dels meus perferits és Materia
oscura, o la investigació esperpèntica d'un antropòleg
que busca entendre el comportament d'un tribu perduda de l'amazones.
Divertida i molt adictiva. Aquesta tribu guarda alguns dels secrets
més increïbles de l'univers.
També seguint aquest estil de grandiositat
argumental trobem El hombre dormido, un relat que barreja
la ciència i la religió, el poder del coneixement
i el poder de la contemplació en una història d'universos
paral.lels molt ben plantejada. Potser un pèl massa lenta
en alguns trams centrals però del mateix nivell de qualitat
que la resta.
I finalment la darrera narració és La casa del doctor Pétalo. Original i entretinguda.
Sembla un petit homenatge a la Bella i la bèstia, amagat
en un argument bastant sorprenent al voltant duna mansió
que té portes a milers d'indrets, tan dintre del nostre planeta
com a l'espai exterior.
Com es pot veure, la mostra de contes és
molt eclèctica obrint-nos els ulls i la ment a temes tan
diferents com el fanatisme religiós, les portes dimensionals,
les catàstrofes a la terra o els primers contactes (involuntaris)
amb extraterrestres. Molts dels arguments giren entorn de la grandiositat
de l'univers, tant en la seva vessant mística (Materia
oscura, El hombre dormido) com en la més científica
(El mensaje perdido, La pared de hielo)
És una mostra de la millor ciència
ficció, a vegades especulativa i a vegades simplement divertida
però narrada amb total mestratge per un autor que a partir
d'ara no em serà desconegut.
|